ششمین دوره مسابقات سالانه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران(1)

یزدفردا "ششمین دوره مسابقات سالانه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از تاریخ 18 فروردین لغایت 20 فروردین 1390با حضور تیم قدرتمند دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد .

جهت اطلاع مخاطبان اطلاعات کلی در مورد این دوره از مسابقات منتشر می شود .


ربوکاپ (در اصل به عنوان مسابقات جهانی ربات ها نامیده می شود) یک ابتکار بین المللی برای تحقیق و آموزش می باشد. این تلاشی است جهت پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات های هوشمند به وسیله ارایه یک مسئله استاندارد که طیف وسیعی از فن آوری ها بتوانند یکپارچه و آزمایش بشوند، همچنین برای یکپارچه کردن آموزش پروژه-محور.

ربوکاپ


ربوکاپ يا جام جهانی ربات‌ها، يک پروژه بين‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی،رباتيک و ديگر زمينه‌های مرتبط است. فدراسيون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقيقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ايجاد ابتکاراتی برای مسايل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقيقات خود انتخاب کرد. هدف نهايی ربوکاپ تشکيل يک تيم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تيم قهرمان جام جهانی فوتبال به پيروزی دست يابد. برای اين که يک تيم از ربات‌ها در واقع بتوانند فوتبال بازی کنند فن آوری‌های گوناگونی بايد دخيل شوند، از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چند عامله ، استفاده از استراتژی، تحليل و استدلال زمان واقعی، و ترکيب حس‌گر‌ها. ربوکاپ محلی است برای آزمون يک تيم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محيطی پويا. ربوکاپ همچنين چارچوبی را برای تحقيق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است. يکي از کاربردهای اصلی فن آوری‌های ربوکاپ جستجو و نجات در زمان وقوع بلايای طبيعی از جمله زلزله در مقياس وسيع است. ربوکاپ پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقيقات در زمينه مسايل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفيد از فن‌آوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلايای طبيعی است.


ربوکاپ آزاد ایران


تیم های ایرانی از سال ۱۳۸۲ از جمله فعال ترین تیم های ربوکاپ بوده اند. تعداد تیم های ایرانی سال به سال رو به افزایش بوده است. بنابرین زمان آن فرارسیده بود که مسابقات ربوکاپ در ایران به صورت آزاد برگزار گردد. همچنین با توجه با افزایش چمشگیر تیم های متقاضی شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ مسابقات آزاد در آینده تبدیل به مسابقات مقدماتی مسابقات جهانی ربوکاپ خواهند شد. مسابقات ربوکاپ آزاد ایران محلی برای آماده سازی و تقویت تیم ها جهت شرکت در مسابقات جهانی می باشد. به علاوه اینکه تیم های نوپا این فرصت را پیدا می نمایند تا از تجربیات تیم های دیگر استفاده نمایند و بیشتر با این مسابقات آشنا شوند.


ششمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران


کمیته ملی ربوکاپ ایران و فدراسیون جهانی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی قزوین را به عنوان میزبان ششمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، جهت برگزاری مسابقات درمحل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران انتخاب کردند. این دوره از مسابقات از تاریخ ۱۶ لغایت ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ و در ۲۲ رشته برگزارشد.

 

 

 

لیگ شبیه ساز دو بعدی فوتبال

 

 

 

 

در لیگ شبیه سازی فوتبال دوبعدی، دو تیم متشکل از ۱۱ بازیکن مجازی در یک محیط شبیه سازی شده با یکدیگر بازی می کنند. تلاش شده است که در این محیط شبیه سازی شده، بسیاری از اعمال و حسگرهای روبات های واقعی و شرایط واقعی بازی شبیه سازی شود.

هر بازیکن مجازی به طور مجزا از بازیکن های دیگر، اطلاعاتی را برای سرور شبیه ساز ارسال 2D Simulation Screenshotو از آن دریافت می کند. اطلاعاتی که هر بازیکن دریافت می کند شامل اطلاعات محیطی برای آن بازیکن مانند فاصله ی بازیکن تا نقاط مختلف زمین و مکان نسبی توپ نسبت به بازیکن است. همچنین هر بازیکن اطلاعاتی مانند چگونه حرکت کردن و چگونه شوت زدن را برای سرور شبیه ساز می فرستد. اطلاعاتی که بازیکن ها دریافت می کنند، دارای خطا هستند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه ی لیگ مراجعه کنید.

 

شبیه ساز سه بعدی فوتبال
 

عکسی از صفحه‌ی شبیه‌ساز ۳بعدی اولین بار لیگ شبیه‌سازی سه بعدی در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از مسابقات شبیه‌سازی فوتبال در روبوکاپ برگزار شد. پیش از آن، شبیه‌سازی فوتبال شامل مسابقه‌های دو بعدی و مربی(و ارائه ابزارهای گرافیکی) بود. تیم‌های شبیه‌سازی دو بعدی به سطوح بالای تصمیم‌گیری می‌پردازند که استفاده از آن‌ها در روبوت‌های فوتبالیست با محدودیت‌های سخت‌افزاری به راحتی امکان‌پذیر نیست. شبیه‌سازی سه بعدی با هدف نزدیک کردن این دو به هم پدید آمده است.

در نسخه‌ی حاضر شبیه‌ساز سه بعدی هر تیم شامل تعدادی روبوت شبیه‌سازی شده می‌باشد (در آخرین مسابفات جهانی که در سنگاپور برگزار شد شش روبوت در مقابل شش روبوت بازی کردند). این روبوت‌ها مدل شبیه‌سازی شده‌ی روبوت‌های نائو هستند. شبیه‌ساز فیزیکی قوانین فیزیکی مانند شبیه‌سازی مفاصل، وزن و اصطکاک را شبیه‌سازی می‌کند. هر تیم شبیه‌سازی فوتبال شامل یک مجموعه چند عامله از بازیکنان است که به‌طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند.

شبیه ساز سه بعدی فوتبال
 

عکسی از صفحه‌ی شبیه‌ساز ۳بعدی اولین بار لیگ شبیه‌سازی سه بعدی در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از مسابقات شبیه‌سازی فوتبال در روبوکاپ برگزار شد. پیش از آن، شبیه‌سازی فوتبال شامل مسابقه‌های دو بعدی و مربی(و ارائه ابزارهای گرافیکی) بود. تیم‌های شبیه‌سازی دو بعدی به سطوح بالای تصمیم‌گیری می‌پردازند که استفاده از آن‌ها در روبوت‌های فوتبالیست با محدودیت‌های سخت‌افزاری به راحتی امکان‌پذیر نیست. شبیه‌سازی سه بعدی با هدف نزدیک کردن این دو به هم پدید آمده است.

در نسخه‌ی حاضر شبیه‌ساز سه بعدی هر تیم شامل تعدادی روبوت شبیه‌سازی شده می‌باشد (در آخرین مسابفات جهانی که در سنگاپور برگزار شد شش روبوت در مقابل شش روبوت بازی کردند). این روبوت‌ها مدل شبیه‌سازی شده‌ی روبوت‌های نائو هستند. شبیه‌ساز فیزیکی قوانین فیزیکی مانند شبیه‌سازی مفاصل، وزن و اصطکاک را شبیه‌سازی می‌کند. هر تیم شبیه‌سازی فوتبال شامل یک مجموعه چند عامله از بازیکنان است که به‌طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند.

رقابت های واقعیت ترکیبی
 
لیگ واقعیت ترکیبی از سال 2007 به عنوان یکی از شاخه های رقابتی مسابقات رباتیک آزاد ایران آغاز به کار کرده است. آنچه که در ادامه می خوانید خلاصه ای است از اهداف و همچنین ساختار لیگ واقعیت ترکیبی.

اهداف:

1- ایجاد یک پلتفرم استاندارد، کارآمد، کم هزینه و چند عامله (Multi Agent) که مبتنی بر فناوری واقعیت ترکیبی باشد.

2- ایجاد پلتفرمی با قابلیت کاربردهای گوناگون علمی، آموزشی و سرگرمی.

3-فراهم کردن بستری برای محققین عرصه ی شبیه سازی و هوش مصنوعی برای مشاهده ی نتایح تحقیقات خود در یک محیط واقعی.

این لیگ تشکیل شده است از دو بخش واقعی و مجازی که بخش واقعی ربات های مینیاتوری ECOBE هستند و بخش مجازی توپ و زمین بازی است و در واقع پلی است بین لیگ های شبیه سازی و لیگ های ربات های واقعی و در نتیجه این موضوع سبب شده است تا بسیاری از فعالین لیگ های شبیه سازی به خصوص شبیه سازی فوتبال دو بعدی به این لیگ علاقه مند شوند.

در لیگ واقعیت ترکیبی دو تیم متشکل از 5 ربات بر روی یک صفحه نمایش LCD که به صورت افقی قرار گرفته است فوتبال بازی می کنند.هر ربات دارای یک گیرنده مادون قرمز است که از طریق آن دستورات حرکتی خود را از کامپیوتری که وظیفه پردازش اطلاعات محیط را دارد دریافت می کند.ربات ها به صورت کاملا خود مختار عمل می کنند و هرگونه دخالت دست در حین انجام بازی ممنوع می باشد.

لیگ واقعیت ترکیبی منطبق بر قوانین بازی واقعی فوتبال است. مسابقات در این لیگ تا سال 2010 به صورت  5vs5 برگزار می شد اما با نظر کمیته فنی مسابقات جهانی ربوکاپ 2011 از این پس مسابقات به صورت 7vs7 برگزار خواهد شد که این موضوع شامل مسابقات آزاد ایران نیز می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید وب سایت رسمی لیگ واقعیت ترکیبی مراجعه فرمایید:

http://pv-league.wiki.sourceforge.net/

Join Mixed Reality Mailing list: https://lists.sourceforge.net/lists/listinfo/pv-league-users

لیگ ربات های فوتبالیست اندازه کوچک
 
مسابقات روباتهای فوتبالیست سایز کوچک، (RoboCup Small Size Soccer League) یکی از لیگهای مهم مسابقات جهانی روبوکاپ میباشد. در این مسابقات دو تیم که هر کدام متشکل از حداکثر پنج روبات میباشند، در یک زمین به اندازه ۶۰۵۰ میلیمتر در ۴۰۵۰ میلیمتر به رقابت میپردازند. روباتها از نظر اندازه بسیار محدود بوده و باید در یک سیلندر به قطر ۱۸ سانتیمتر و ارتفاع ۱۵ سانتیمتر محدود باشند. مکان یابی (Localization) روباتها به کمک دوربینهایی که در ارتفاع ۴ متری از زمین نصب میشوند انجام میشود. سرعت تصویربرداری این دوربینها بین ۴۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه است. اطلاعات خام ارسال شده توسط دوربینها توسط نرم افزار پردازش تصویر مشترک (Shared Vision System) پردازش شده و موقعیت و وضعیت روباتها و توپ در زمین برای تیم‌ها ارسال می‌شود. در مرحله بعد بخش هوش مصنوعی هر تیم بر اساس وضعیت فعلی روباتها و سیگنالهای ارسال شده توسط داور وظایفی را برای هر روبات مشخص میکند. پس از پردازش این تصمیم ها در لایه های مختلف در نهایت سیگنالهای کنترلی روباتها به وسیله ارتباط بیسیم به آنها ارسال شده و هر روبات به انجام فرمانی که به آن داده شده است، اقدام میکند.

Small Size Robot

لیگ ربات های فوتبالیست اندازه متوسط
 

در لیگ ربات های فوتبالیست اندازه متوسط دو تیم متشکل از 5 ربات در یک زمین داخل سالن به ابعاد 18x12 متر فوتبال بازی می کنند. هر ربات مجهز به سنسورهای مختلف و کامپیوتر جهت تحلیل وضعیت کنونی بازی و انجام یک بازی موفق می باشد.

ریات ها با استفاده از ارتباط بی سیم با یکدیگر در تماس هستند و همچنین از این طریق پیام های داور را دریافت می نمایند. اما هرگونه دخالت انسان در بازی از هر طریقی کاملا ممنوع می باشد، مگر در زمان تعویض یک ربات.

تحقیقات انجام شده در این لیگ طی سال های اخیر از روند رو به رشد خوبی برخوردار بوده است. تا سال 1386 تیم ها دروازه خودی و حریف را از طریق رنگ دروازه ها (آبی و زرد) تشخیص می داند اما از مسابقات سال 1387 ریات ها قادرند با دروازه های توری معمولی بازی کنند. اکنون تنها توپ است که از طریق رنگ تشخیص داده می شود. رنگ توپ از سوی کمیته فنی لیگ تعیین می گردد و قبل از مسابقات اعلام خواهد شد.

چنین تغییراتی در قوانین رقابت های این لیگ ما را هرچه بیشتر به هدف نهایی فدراسیون ربوکاپ نزدیک خواهد کرد که:

تا سال 2050
تیمی متشکل از ربات های انسان نما ساخته و تشکیل گردد
که بتواند بر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال پیروز شود

 

لیگ ربات های انسان نما
 

در ليگ انسان نما، دو تيم از رباتهایی که شبيه به انسان هستند با يکديگر به مسابقه می پردازند. علاوه بر مسابقه فوتبال، برخی از قابليتهای ديگر در بخش چالشهای فنی مورد ارزيابی قرار می گيرد. مسابقات در دو رده کودک (۳۰ تا ۶۰ سانتيمتر) و نوجوان (۸۰ تا ۱۳۰ سانتيمتر) برگزار می گردد. توانایيهایی همانند گام برداشتن، دويدن، شوت زدن، دريبل زدن، تصميم گيری، همکاری گروهی، بينایی، حفظ تعادل و چالشهای ديگر از جمله موارد تحقيقاتی هستند که در اين ليگ مورد بررسی قرار می گيرند.

لیگ ربات های استاندارد
 

SPL Robotsلیگ پلتفورم استاندارد ربوکاپ یکی از لیگ های ربات های فوتبالیست ربوکاپ می باشد که در آن همه تیم ها با ربات های یکسان با یکدیگر به رقابت می پردازند. ربات ها در این لیگ به صورت کاملا خود مختار عمل می نمایند و به عبارت دیگر هیچ کنترل خارجی بر روی ربات ها چه از طریق انسان و چه از طریق کامپیوتر وجود ندارد رباتی که در حال حاضر به عنوان پلتفورم استاندارد در این لیگ استفاده می شود ربات نائو می باشد.

لیگ ربات های خانگی
 

لیگ رباتهای خانگی لیگی جدید در مسابقات روبوکاپ می‌باشد که تمرکز آن بر روی کاربردهای دنیای واقعی و تعامل بین انسان و ماشین با استفاده از رباتهای خودمختار می‌باشد. هدف این لیگ تشویق و توسعه کاربردهای مفید و یاریگر انسان در زندگی روزمره، در حوزه رباتیک می‌باشد.

 

دانش آموزي ربوكاپ

لیگ فوتبال دانش آموزی پیشرفته الف
 

روبوکاپ جوانان شاخه ایی از پروژه جهانی موسوم به روبوکاپ میباشد که اختصاص دارد به نوجوانان و جوانان زیر ۱۸ سال . مسابقات ایران اوپن افتخار دارد تا به عنوان معتبرترین و بزرگترین مسابقات روبوتیک کشور ، هر ساله پذیرای صدها تیم و هزاران دانش آموز نخبه ، خلاق ، توانا و پیشروی ایرانی و خارجی در بالاترین سطح علمی و عملی، در قالب پنج لیگ اصلی و نه لیگ فرعی باشد.

هدف این بخش از مسابقات روبوکاپ ، سوق دادن دانش آموزان جهت مشارکت در پیشبرد علوم روبوتیک و علوم مربوط به طراحی محصولات حرفه ایی و کاربردی است.

رسالت ما از برگزاری چنین مسابقاتی در داخل کشور ، در درجه اول ايجاد شور و نشاط علمی در زمينه هوش مصنوعي و روبوتيک و پس از آن جهت دهی به مسابقات ، جشنواره ها و فعالیتهای روبوتیکی در داخل کشور است.

در لیگ روبوتهای فوتبالیست، جوانان شرکت کننده، تیمهایی از روبوتها را جهت شرکت در یک سري مسابقات فوتبال مهیا کنند تا در کنار شور و هیجان مسابقه ی فوتبال ، به اصول اولیه مکان یابی ، الگوریتم نویسی ، هوش مصنوعی ، مفاهیم مکانیکی و کنترلی در روبوتها مسلط شوند.


قالب نگارش گزارش فنی فارسی - مسابقات دانش آموزی 2011

 

 

لیگ فوتبال دانش آموزی پیشرفته ب
 

روبوکاپ جوانان شاخه ایی از پروژه جهانی موسوم به روبوکاپ میباشد که اختصاص دارد به نوجوانان و جوانان زیر ۱۸ سال . مسابقات ایران اوپن افتخار دارد تا به عنوان معتبرترین و بزرگترین مسابقات روبوتیک کشور ، هر ساله پذیرای صدها تیم و هزاران دانش آموز نخبه ، خلاق ، توانا و پیشروی ایرانی و خارجی در بالاترین سطح علمی و عملی، در قالب پنج لیگ اصلی و نه لیگ فرعی باشد.

هدف این بخش از مسابقات روبوکاپ ، سوق دادن دانش آموزان جهت مشارکت در پیشبرد علوم روبوتیک و علوم مربوط به طراحی محصولات حرفه ایی و کاربردی است.

رسالت ما از برگزاری چنین مسابقاتی در داخل کشور ، در درجه اول ايجاد شور و نشاط علمی در زمينه هوش مصنوعي و روبوتيک و پس از آن جهت دهی به مسابقات ، جشنواره ها و فعالیتهای روبوتیکی در داخل کشور است.

در لیگ روبوتهای فوتبالیست، جوانان شرکت کننده، تیمهایی از روبوتها را جهت شرکت در یک سري مسابقات فوتبال مهیا کنند تا در کنار شور و هیجان مسابقه ی فوتبال ، به اصول اولیه مکان یابی ، الگوریتم نویسی ، هوش مصنوعی ، مفاهیم مکانیکی و کنترلی در روبوتها مسلط شوند.


قالب نگارش گزارش فنی فارسی - مسابقات دانش آموزی 2011


لیگ ربات امدادگر دانش آموزی ابتدایی
 

روبوکاپ جوانان شاخه ایی از پروژه جهانی موسوم به روبوکاپ میباشد که اختصاص دارد به نوجوانان و جوانان زیر ۱۸ سال . مسابقات ایران اوپن افتخار دارد تا به عنوان معتبرترین و بزرگترین مسابقات روبوتیک کشور ، هر ساله پذیرای صدها تیم و هزاران دانش آموز نخبه ، خلاق ، توانا و پیشروی ایرانی و خارجی در بالاترین سطح علمی و عملی، در قالب پنج لیگ اصلی و نه لیگ فرعی باشد.

در لیگ روبوتهای امدادگر جوانان شرکت کننده مي آموزند که در زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه ، شرایط بحرانی ساختمان زلزله زده را پیش بینی کنند و روبوتهاي خود را جهت شناسایی و انجام هوشمندانه عملیات نجات مصدوم به داخل فضاي در نظر گرفته شده اعزام کنند.

در کنار هیجان و جذابیتهای مسابقه ، دوستان ما مي آموزند که روبوت (يا روبوتهای) خود را به صورت هوشمندانه وارد شرایط پیش بینی نشده ایی کنند. دانش آموزان در اين سري از مسابقات اصول اولیه علوم کنترل ، مکانیک و الگوریتم نویسی و طراحی محصول را در شرایطی واقعی لمس میکنند.


 

قالب نگارش گزارش فنی فارسی - مسابقات دانش آموزی 2011


لیگ ربات امدادگر دانش آموزی پیشرفته
 

روبوکاپ جوانان شاخه ایی از پروژه جهانی موسوم به روبوکاپ میباشد که اختصاص دارد به نوجوانان و جوانان زیر ۱۸ سال . مسابقات ایران اوپن افتخار دارد تا به عنوان معتبرترین و بزرگترین مسابقات روبوتیک کشور ، هر ساله پذیرای صدها تیم و هزاران دانش آموز نخبه ، خلاق ، توانا و پیشروی ایرانی و خارجی در بالاترین سطح علمی و عملی، در قالب پنج لیگ اصلی و نه لیگ فرعی باشد.

در لیگ روبوتهای امدادگر جوانان شرکت کننده مي آموزند که در زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه ، شرایط بحرانی ساختمان زلزله زده را پیش بینی کنند و روبوتهای خود را جهت شناسایی و انجام هوشمندانه عملیات نجات مصدوم به داخل فضاي در نظر گرفته شده اعزام کنند.

در کنار هیجان و جذابیتهای مسابقه ، دوستان ما مي آموزند که روبوت (يا روبوتهای) خود را به صورت هوشمندانه وارد شرایط پیش بینی نشده ایی کنند. دانش آموزان در اين سري از مسابقات اصول اولیه علوم کنترل ، مکانیک و الگوریتم نویسی و طراحی محصول را در شرایطی واقعی لمس میکنند.


قالب تهیه گزارش فنی فارسی - مسابقات دانش آموزشی ۲۰۱۱

مين ياب
لیگ ربات مین یاب خودکار
 

روبات های مين­ ياب خودکار

از آنجائيکه اولين مرحله در خنثی سازی مين، کشف آن است، روبات مين ياب بايد قادر باشد با سرعت و دقت لازم اينکار را بصورت خودکار انجام دهد. براي اينکار يک سنسور کشف مين بر روی ناحيه مين­ گذاری شده عبور داده می شود. اين عمل بايد به نحوی باشد که تمامی محوطه تحت پوشش قرار داده شود. هدف اين مسابقه توسعه الگوريتمهای هوشمندی است که بيشترين مين را درکمترين زمان کشف نمايد. روبات مين­ ياب بايد قادر باشد در ناحيه مين­ گذاری شده حرکت نموده و با سرعت و دقت مناسب مين­ های قرار گرفته در بخش های مختلف را پيدا کرده و از برخورد با ديواره­ ها و موانع احتمالی و همچنين ورود به ناحيه ممنوعه اجتناب کند. در صورتی که روبات بتواند نقشه ای از محل مين های کشف شده را تهيه نمايد امتيازی اضافی دريافت خواهد کرد.

برای اطلاعات بيشتر به بخش قوانين مراجعه شود.

لیگ ربات مین یاب دستی
 

روبات های مين ياب کنترل از راه دور

هدف از اين مسابقه طراحی روبات هایی است که بتوانند در زمين های ناهموار حرکت کرده و مين های دفن شده در سطوح مختلف زمين راکشف نمايند. چنين روباتی بايد از برخورد با مين های قابل رويت اجتناب نمايد و در صورت لزوم آنها را از سر راه خود بردارد تا راه برای جستجوی بقيه مسير باز شود.

در اين مسابقه کنترل ربات توسط يک اپراتور انجام می شود. اپراتور درفاصله 5 الی 30 متری زمين مسابقه مستقر شده و هيچ گونه ديدی برروی جزیيات زمين مسابقه ندارد. اعضای تيم حق فرمان دادن و کمک به اپراتورد و برقرای تماس با وی را ندارند. اپراتور فقط می تواند از راه دور و از طريق وسايلی که روی ربات نصب است ربات را کنترل نموده و از وضعيت آن مطلع شود.

برای اطلاعات بيشتر به بخش قوانين مراجعه نمایید.

یگ رقابت فنی ربات مین یاب

 


برای دریافت اطلاعات در خصوص این لیگ به صفحه قوانین مراجعه نمایید.

ليگ هاى نمايشى

لیگ دانشجویی نمایش ربات های کاربردی
 

 

بنام آنکه جان را فکرت آموخت 
 
بخش دانشجویی نمایش ربات های کاربردی
 
چند سال است که در مسابقات رباتیک Iranopen با هدف تشویق و ترغیب محققان و پژوهشگران عزیز برای ارائه ابتکارات و خلاقیت­ها در ساخت سامانه های مرتبط با کنترل، هوش ماشین و رباتیک، لیگی تحت عنوان ربات­های نمایشی در نظر گرفته شده است تا عرصه ­ای جهت ارائه توانمندی­های بالقوه و استعدادهای ناب دانش پژوهان از سراسر کشورمان باشد و بدین روش هم تیم ها بتوانند در فضای یک جامعه علمی به رقابت سالم بپردازند و هم اینکه جامعه صنعتی کشور به شناخت استعدادها و حمایت از ایشان همت بگمارند و البته از شرکت کنندگان از سایر کشورها نیز به طور فطع استقبال خواهد شد
بدین منظور بخش دانشجویی نمایش ربات­های کاربردی با هدف معرفی و ارائه طرح های ابتكاری جامعه علمی ایران و سایر کشورها در راستای شناخت و استفاده كاربردی در فضای علمی و صنعتی كشور لحاظ گردیده است، لذا به منظور جذب حامیان و به ثمر رسیدن زحمات مبتكران در تلاشیم که همه توانمان را در اختیار شما قرار دهیم، باشد تا با عنایت پروردگار حکیم در این راه سربلند شویم و قدمی کوچک به سمت تعالی کشور برداریم. ان شاءالله
 چگونگی و مراحل حضور در مسابقه
برای شرکت در مسابقه ابتدا نسبت به ثبت نام تیم و ارائه اطلاعات راجع به تیم در قالب موارد زیر اقدام نمایید:
1-    ثبت نام تیم و نوع وابستگی و نام موسسه یا دانشگاه خاص یا حمایت کننده از تیم و کشور (در صورتی که وابستگی وجود ندارد فقط کلمه مستقل و Independent در بخش وابستگی و Affiliation  وارد شود و از ذکر سایر کلمات مثل شخصی یا personal  و آدرس و ... خودداری شود.)
2-    در بخش فارسی همه مشخصات به فارسی و در بخش انگلیسی همه مشخصات به انگلیسی درج شود.
3-    هر تیم بایستی یک فرد را به عنوان رابط تیم با کمیته فنی لیگ مشخص نموده و ایشان نسبت به انجام موارد مد نظر کمیته فنی در خصوص تیم مربوطه در کوتاهترین زمان متعهد می باشد.
4-    مقاله توصیف تیم و ربات یا TDP در این دوره شامل یک قالب خاصی است که بایستی پس از دریافت قالب از سایت تکمیل شده و ارسال گردد.
5-    هر تیم  نسبت به تهیه مستنداتی که  مراحل اولیه پذیرش تیم و درستی یابی کار انجام شده را تسهیل کند اقدام می­نمایند این مستندات شامل مدارک فنی، تاییدیه، مقاله، فیلم، عکس، اسلاید و پوستر در رابطه با کار ارائه شده خواهد بود. تهیه فیلم کارکرد ربات یا بازو یا ... با زمان حداکثر 3 دقیقه از الزامات پذیرش تیم ها می باشد.
6-     برای ارتباط با کمیته لیگ از ایمیل Seniordemo[atsign]iranopen.ir استفاده گردد. برای ارسال ایمیل لازم است در صورتی که به زبان فارسی است متن نامه به فرمت Pdf در آید. در Subject ابتدا نام تیم به انگلیسی سپس خط تیره و بعد موضوع نامه@تاریخ به صورت روز ماه سال درج شود. برای کلیه فایل های ارسالی نیز ایتدا نام تیم و بعد خط تیره و عنوان فایل@ تاریخ آورده شود مانند:
Teamname-TDP@891201.pdf
Teamname-Cv@891005.pdf
Teamname-Question@891012.pdf
Teamname-Presentation@891001.ppt
Teamname-Presentation@891001.zip
بدیهی است عدم توجه به موارد فوق به معنای عدم تطبیق با شرایط مسابقه بوده و ممکن است به عدم پذیرش تیم بیانجامد. صد البته که برای عزیزان دانشجو، فراگیری تجربه شرکت در مسابقات بین المللی از نتیجه مسابقه ارزشمندتر خواهد بود.
هدف آزمون توانایی ها و تبادل و تبلور اندیشه هاست، نه برد و باخت.
لیگ نمایش ربات های دانش آموزی
 

روبوکاپ جوانان شاخه ایی از پروژه جهانی موسوم به روبوکاپ میباشد که اختصاص دارد به نوجوانان و جوانان زیر 18 سال . مسابقات ایران اوپن افتخار دارد تا به عنوان معتبرترین و بزرگترین مسابقات روبوتیک کشور ، هر ساله پذیرای صدها تیم و هزاران دانش آموز نخبه ، خلاق ، توانا و پیشروی ایرانی و خارجی در بالاترین سطح علمی و عملی، در قالب پنج لیگ اصلی و نه لیگ فرعی باشد.

در لیگ روبوتهای نمایش، دوستان جوان ما مي آموزند که چگونه نیازهای زندگی روزمره را شناسایی کنند و با طراحي و ساخت وسایلي قابل کنترل، تواناييهاي مرتبط با طراحی و تسلط علمی خود را به هزاران دانش آموز و بازدید کتنده ی این لیگ نشان دهند. همچنین محصولات آنها در فضایی نمایشگاهی مورد بازدید متخصصان و کار آفرينان قرار میگیرد و در کنار دوستانشان در سایر گروهها ، به تبادل علم و تجربه در سطح وسیع مي پردازند.

قالب نگارش گزارش فنی فارسی - مسابقات دانش آموزی 2011

 

 

 

رقابت های ربات های پرنده
 

قوانین جدید

 

اطلاعیه مهم لیگ ربات های پرنده

با توجه به درخواست‌های مکرر تیمها مبنی بر دادن مهلت برای ارسال گزارش فنی تیم و بنا به نظر اعضای کمیته فنی، تصمیم بر این شد که تیمهای شرکت کننده می‌توانند با قبول ریسک عدم تایید ربات توسط کمیته فنی اقدام به ثبت نام و پرداخت وجه مربوطه نمایند. این ربات ها  یک روز قبل از مسابقات مورد بررسی کمیته فنی قرار خواهد گرفت، بدیهی است در صورت مورد تایید نبودن ربات تیمها حق اعتراضی نخواهند داشت.

لازم به ذکر است مهلت ارسال گزارش فنی تا پایان بهمن ماه تمدید گردید. (این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد)

تذکر: گزارش‌های فنی که بدون فیلم پرواز و عکس برد اصلی ارسال می گردد مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

تذکر2: استفاده از هرگونه برد آماده جهت کنترل ربات (از جمله جایرو های دارای کنترلر) ممنوع است و در صورت استفاده ربات در باز بینی روز قبل از مسابقات حدف خواهد شد.

(منظور از "کنترل ربات" کنترل وضعیت ربات است و استفاده از ریموت آماده بلامانع است)

برای مشاهده قوانین جدید از این لینک استفاده نمایید.

برای مشاهده فرم ارسال گزارش فنی تیمها از این لینک استفاده نمایید.

رقابت های ربات های زیردریایی
 

ربات زیرآبی (ROV (Remotely Operated Vehicle یک وسیله نقلیه بدون سرنشین و پویش‌گر قابل کنترل از راه دور به وسیله کابل و نیمه اتوماتیک است که به اپراتور این امکان را می‌دهد که این وسیله‌ را در اعماق آب کنترل و هدایت کند و از طریق اعمال فرامین عملیات‌ مورد نظر را از طریق تجهیزات انجام دهد.نیمه اتوماتیک بودن این وسیله به جهت عدم برخورد با موانع اطراف و و تصمیم گیری در مواقع قطع ارتباط با اپراتور می باشد.

ساختار این نوع ربات به لحاظ فیزیکی ساده بوده و شامل یک فریم و بدنه است که موتورها و تجهیزات مورد نیاز روی آن نصب میشود.

انواع اين ربات‌ها از نمونه‌های کوچک و ساده‌ای که صرفاً مجهز به دروبين فيلم برداری هستند تا گونه‌های پيشرفته و بسيار پيچيده‌ای که در اعماق دريا امکان انجام عملکردهای متنوع و متعددی را دارند، شامل می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده ROV

- بدنه و مکانیزم های حرکت در داخل آب (موتورهای الکتریکی ضد آب)

- سیستم شناسایی محیط داخل آب (مجموعه ای از سنسورهای مورد نیاز، روشنایی، دوربین، شناسایی رادیواکتیو و ...)

- مکانیزم بازوهای ماهر

- سیستم دریافت و ارسال داده ها

- LARS & TMS

ماموریت های ربات ROV

- مشاهدات زيردريايی

- بازرسی سازه ها و سکوی دريايی و ساحلی

- بازرسی از خطوط لوله

- کشف و نجات اجساد و اجسام زير دريا

- جايگزينی غواصان

- کاربردهای نظامی

 


 

 

 

مجری:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، کمیته ملی روبوکاپ ایران

 

رشته ها:

 

1. فوتبال روبوکاپ

 

• لیگ شبیه ساز فوتبال دو بعدی

• لیگ شبیه ساز فوتبال سه بعدی

• رقابت های واقعیت ترکیبی

• لیگ فوتبالیست سایز کوچک

• لیگ فوتبالیست سایز متوسط

• ربات های انسان نما

• لیگ ربات های استاندارد

 

 

2. امداد روبوکاپ

 

• لیگ شبیه ساز عامل امداد

• لیگ ربات های امدادگر مجازی

• لیگ ربات های امدادگر

 

 

3. ربات های خانگی

 

4. بخش دانش آموزی

 

• فوتبال الف

• فوتبال ب

• امداد ابتدایی

• امداد پیشرفته

 

5. لیگ مین یاب

• ربات های مین یاب خودکار

• ربات های مین یاب دستی

• رقابت های فنی ربات های مین یاب

 

6. لیگ های نمایشی

• لیگ دانشجویی نمایش ربات ها

• لیگ دانش آموزی نمایش ربات ها

 

 

7. ربات های پرنده

 

8. ربات های زیردریایی

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا